تغذیه مناسب دانش آموزان

 او افزود: دانش آموزان در ایام امتحانات برای افزایش یادگیری و انتقال صحیح پیام‌های عصبی نیاز به ویتامین گروه B دارند؛ در این دوران نیاز به سایر ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین B1، B2،  B6 ، پانتوتنیک اسید، نیاسین، فرفولیک اسید و ویتامین C در افراد افزایش پیدا می‌کند.

انواع ویتامین

انوشه گفت: دانش آموزان در ایام امتحانات ناخودآگاه دچار استرس  می‌شوند؛ که این خود باعث دفع کلسیم، منیزیم، مس و روی از طریق ادرارمی شود. باید این نکته را به یاد داشته باشند با مصرف میوه و سبزیجات به مقدار کافی ضمن تامین ویتامین‌ها و املاحی که دفع شده، می‌توانند دوباره ویتامین‌های نیاز بدن را جایگزین کنند؛ همچنین زمانی که میوه و سبزیجات به میزان کافی به بدن برسد باعث کارکرد مناسب‌تر دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست در افراد می‌شود.

تغذیه مناسب دانش آموزان در دوران امتحانات/نکات تغذیه ایی در دوران امتحانات

 

 


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: دانش آموزان برای افزایش یادگیری و تمرکز خود در این ایام مصرف آب به میزان کافی را فراموش نکنند، زیرا با مصرف آب، استرس را از خود دور کرده و باعث افزایش   هوشیاری و یادگیری خود می شوند.

افزود: مصرف کربوهیدرات ها مانند نان و غلات و پرهیز از قند‌های ساده مانند کیک، شیرینی، شکلات به ویژه در وعده صبحانه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا قند‌های ساده باعث افزایش قند خون در افراد می‌شود و پس از مدتی فرد دچار افت قند می‌شود؛ که این خود می‌تواند بر روی یادگیر دانش آموزان تاثیر بگذارد و باعث کاهش تمرکز، حافظه، یادگیری می‌شود.

قند‌های ساده باعث افزایش قند خون میشود

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید با مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین نیاز بدن خود را تامین کنند، گفت: در ایام امتحانات نیاز بدن به پروتئین افزایش پیدا می‌کند؛ از جمله مواد غذایی که پروتئین بالایی دارد می شود به شیر و تخم‌مرغ اشاره کرد اما مهمتر از افزایش پروتئین، تامین آب از مواد غذایی، با ارزش زیستی بالا است.

تغذیه و رژیم درمانی

انوشه افزود: در این ایام مناسب خیلی مهم است و کمک زیادی به افراد می‌کند. دانش آموزان با تنظیم ساعت خواب و تغذیه خود نه تنها در ایام برگزاری امتحانات بلکه در سایر فصول سال می‌توانند یادگیری و قدرت تمرکز خود را افزایش داده و شاهد کاهش استرس و اضطراب ناشی از برگزاری امتحانات باشند.

خواب کافی در دوران امتحانات

او ادامه داد: دانش آموزان باید در ایام امتحانات در وعده‌های غذایی خود نظم داشته باشند و حتما به این نکته توجه داشته باشند که شام را سبک مصرف کرده و از غذا‌های پر چرب جدا خوداری کنند و همچنین زمان صرف شام دیر وقت نباشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: دانش آموزان در طول دوران زندگی و به خصوص در ایام امتحانات مصرف صبحانه را فراموش نکنند. همچنین قبل از شروع امتحان با انجام نرمش‌های سبک باعث تنظیم جریان خون، کاهش استرس، افزایش تمرکز و شادابی خود در امتحان کمک کنند.

انجام نرمش‌های سبک در دوران امتحانات

او گفت: دانش آموزان در طول روز بهتر است برای میان وعده از گروه‌های غذایی شامل کمی پروتئین با چربی کم و فیبر فراوان مانند آجیل بدون نمک، خشکبار، میوه و... استفاده کنند

انوشه در پایان توصیه کرد: دانش آموزان برای بیدار ماندن در شب‌ها از مصرف قهوه و چای پر رنگ جلوگیری کنند، زیرا این نوشیدنی‌ها باعث اختلال در خواب وعدم تمرکز می‌شود.